Україна-Японія:

"Японські новини" в культурному просторі України.

А також "українські новини" в культурному просторі Японії

     
     
 

На головну Нагору Напишіть нам! Мапа сайту Пошук Лінки Гостьова

Японія очимами українців

Тов-во "Україна-Японія" Японія очимами українців "Японські українці" Міста-побратими "Японський Київ"

 

Увага !!!
Якщо Ви побачите помилку на сайті або лінк, що не працює, — виділіть і натисніть Ctrl+Enter, і ваше повідомлення одразу буде надіслано адміністрації сайту.
Система Orphus

Доступні розділи:

 
 
 
 
 
 

Спонсори проекту

 
 
Фонд "Мрії здійснюються"

 

 
 
 
 
Рекламний блок
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

ЯПОНІЯ. УКРАЇНСЬКИЙ ПОГЛЯД

Соціологічне дослідження образів Японії серед студентів Донецького національного університету1

Сонце, що сходить... Японський сад каміння... Трагізм самурая... Японська витонченість... Сакура і Фудзіяма... Що це? Лише слова або результат зовнішнього впливу? Чому ці слова стають частиною нашого життя? Це данина моді або віддзеркалення нашого внутрішнього світу?

Якщо ще 20 років тому самурай був символом війни, то сьогодні – традиції. Чому відбуваються такі зміни у свідомості людей? Якою ми, українці, бачимо Японію сьогодні? Екзотичною, традиційною, технологічною. Як настільки різні визначення знайшли гармонійне поєднання з такою маленькою (ще один Її епітет) країною? Чому вона незмінно асоціюється з одними і тими ж знаками, і чи мають ці знаки однакове значення у різні періоди часу? Яка ж вона – Японія: держава з унікальною культурою або величезний технологічний мурашник?

Весною цього (2005) року ми намагалися знайти відповіді на ці питання. З цією метою було проведено соціологічне дослідження серед студентів Донецького національного університету, учасниками якого стали 510 чоловік. Студенти – найбільш прогресивна верства суспільства, що відкрита для сприйняття нової інформації. Тому на прикладі студентства було цікаво подивитися, якою бачить Японію сучасне покоління. Для того, щоб образи Японії були максимально повними і яскравими, ми виділяли у них усі компоненти: слова, знаки, міфи, емоції. 

ТЕХНОЛОГІЧНИЙ МУРАШНИК

Найбільш яскравий – економічний образ (55,64% опитаних пов'язують з ним Японію). В основі цього образу лежать асоціації з мурашником, мегаполісом та інопланетянами. Мурашник – уособлення працьовитості, колективізму - виступає символом японців. Викликають інтерес асоціації японців з інопланетянами.

Високотехнологічна Японія, у свідомості студентів - все ще ізольована від решти світу, може нагадувати деяку літаючу тарілку – самодостатня, закрита, маленька екстра розвинута держава. 89,39% вважають, що Японія – промисловий гігант, який має солідний економічний вплив на світовому ринку. Природно, що самі розвинуті галузі – економіка (79,88%) і науково-технічна область (79,49%). На фоні таких показників більш слабим здається міф про те, що товари японського виробництва високої якості (в цілому, позитивна відповідь – 57,56%, «і згоден, і ні» - 28,29%). Це пояснюється тим, що міф про високу якість японських товарів замінюється іншим: «В Україні немає товарів японського виробництва. Доволі часто та продукція, що продається в Україні під японськими брендами, досить низької якості, оскільки у більшості випадків є підробкою».

ЧАЙНА ЦЕРЕМОНІЯ, КІМОНО, ХАРАКІРІ...

41,58% студентів зв'язують цю державу, перш за все, із культурним чинником. У той же час, існує тенденція того, що студенти плутають японську і китайську культури. Японію асоціюють із словами: схід, висока культура, чайна церемонія, бойові мистецтва, самурай, харакірі, гейші, саке, кімоно. Епітети, за допомогою яких описують японську культуру: традиційна, стародавня, вірнопідданська, ніжна, витончена, оригінальна, загадкова, сувора, спокійна, пристрасна, скромна, чужа, горда, відкрита, красива.

Дуже сильним залишається міф про те, що світогляд японців сильно відрізняється від світогляду українців (86,42%). У цьому контексті було цікаво подивитися, якими бачать українське і японське суспільства студенти за однакових показниках. Так, за те, що характеристика «суспільство, у якому сильні традиції» властива більшою мірою японцям, висловилися 72%. Те, що це більше підходить для українців – 1%. Якщо ми додамо показник «для обох суспільств», то отримаємо 98% на користь японців і 27% на користь українців. Дані по інших показниках: працьовитість: японці – 47%, українці – 5%; пошана до старших: японці – 47%, українці – 4%; солідарність людей у суспільстві: японці – 40%, українці – 11% (ніде не підсумовувався показник «для обох суспільств»). Ми бачимо досить критичне сприйняття свого суспільства і уявлення щодо Японії, що ідеалізуються, (адже в цілому результати досягають 90% і вище). Можливо, не стільки традиційна Японія, скільки такою її хочуть бачити студенти, відчуваючи слабкість традицій у власній культурі.

НАЦІЯ «БІЛИХ КОМІРЦІВ»

Про те, що мислення студентів дещо консервативно свідчать образи японців. Так, середньостатистичний японець – це темноволоса, худорлява людина середнього росту, близько тридцяти років. Носить строгі ділові костюми спокійних тонів (чорний, сірий, синій), світлі сорочки. В руках обов'язково повинен бути портфель або папка. Відчуваєте зв'язок з образом «людина у білому комірці»? На відміну від японців, японки, як вважають студенти, полюбляють яскраві тони, особливо рожевий колір. В цілому японці сприймаються як вельми працелюбні і дисципліновані, достатньо розумні, культурні і цілеспрямовані люди. Крім того, вони швидше ввічливі і достатньо активні. Разом з тим, студенти сприймають японців  швидше як нетовариських, сумних і вельми закритих людей. Нейтральними представляються японці у межах таких якостей як відданість і доброзичливість, прагнення до колективізму, миролюбність, безконфліктність.

МРІЇ ПРО ЯПОНІЮ

Найбільш слабким є політичний образ Японії. Незначний вплив мають російсько-японські протиріччя на сприйняття Японії. Лише 13,39% вважають, що відносини між цими державами носять негативний характер. При цьому на питання чи «впливають російсько-японські відносини на Ваше сприйняття Японії», 65,15% висловилися негативно. 15,52% вибрали відповідь «частково впливають», приблизно стільки ж вагалися з відповіддю. Варіант «так, багато у чому» обрали 0,22% респондентів.

Майже усі студенти висловлюються за зміцнення україно-японських відносин – 85,85%. Такий великий відсоток пояснюється досить позитивним іміджем Японії серед студентів, і, перш за все – економічним. У бесідах зі студентами часто звучали такі вирази, як: «Я мріяв би, щоб Японія співробітничала з Україною в економічному плані». Студентам пропонувалося вибрати три сфери, у яких Японія та Україна могли б розвивати відносини. Абсолютна більшість назвала науково-технічні розробки (78,39%) і економічне партнерство (59,88%). При цьому актуальну сферу «студентські обміни» вибрали 38,51%. Сферу туризму вказали 36,35%, а культурну – 24,95%. Разом з тим, економічний образ досяг своєї межі. Серед сфер, про які студенти хотіли б знати докладніше – традиції, культура і мистецтво, життя молоді і повсякденне життя людей.

СИЛА САМУРАЯ І НІЖНІСТЬ САКУРИ

Цікаво, що у баченні Японії немає гендерних відмінностей. Тобто в жіночому баченні економічний образ присутній сильніше культурного. Проте ми змогли виділити в уявленнях щодо Японії «чоловічий варіант» - образ самурая і «жіночий варіант» - образ сакури. Чоловічий варіант розглядає Японію з позиції сили. У його основі лежать червоний колір (символ крові, емоцій, сили, боротьби, критичних вчинків; колір мужності, сильних людей, завойовників); прапор (червоний круг на білому фоні – символ перемоги); самурайський меч (символ войовничості, сили, влади) – означає безпеку, захист (сьогодні – культуру, традиції). Меч, що несе фізичне знищення, може бути витлумачений як символ духовного джерела. Самурай є хранителем традицій, Японського Духу. Він визначає сприйняття Японії як сильної, нещадної, імператорської, могутньої держави.

Жіночий погляд на Японію - країна гармонії. Він складається з таких компонентів як білий колір (означає чистоту, невинність, життя); дерево (безсмертя); квітка (символ скороминущості, стислості буття, досконалості, невинності, молодості). Квіти на деревах символізують передачу традицій новому поколінню. Завдяки цьому зберігається краса національної культури. Образ сакури – це поєднання таємниці, скромності, покірності у японському характері.

Жіноче та чоловіче бачення Японії в свідомості українців присутні одночасно. На думку студентів у характері японців в однакові моменти можуть поєднуватися м'якість і грубість, сильні емоції при зовні спокійному вигляді, яскраві почуття і стриманість. Образ Японії визначають сила самураїв і пронизлива краса сакури, жорстокість і ніжність. Біле – червоне – як сніг з кров'ю. Як кров на квітках дерев.

Ірина Демішева
політолог


[1] Дослідження було проведено у межах роботи над магістерською дисертацією «Японія і японці в політичній свідомості населення України і Росії» (Демішева Ірина, Донецький національний університет, Кафедра політології).

Робота підготовлена автором до публікації на сайті «Японська сторінка» в якості волонтера Фонду «Мрії здійснюються» за сприяння Фонду «Мрії здійснюються» (Україна, Київ).

ВСІ ОСОБИ, ЯКІ ЗАЦІКАВЛЕНІ У ПОДАЛЬШІЙ РОЗРОБЦІ ДАНОЇ ТЕМИ І ПРОВЕДЕННІ ПОДІБНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ, МОЖУТЬ ПРИСИЛАТИ СВОЇ ПОБАЖАННЯ І ПРОПОЗИЦІЇ НА ЕЛЕКТРОНУ АДРЕСУ АВТОРА: irina_zimna@ukr.net, irazimna@yandex.ru

 

 

Повернутись на початок сторінки


 

Корисні лінки

Опитування економічно активного населення Росії було проведено серед 1000 респондентів старше 18 років Дослідницьким центром порталу SuperJob.ru 4 березня 2008 року. Респондентам було поставлено відкрите запитання: Японія. Які асоціації у Вас виникають, коли Ви чуєте назву цієї країни? Країною високих технологій вважають Японію 15% респондентів. Опитані асоціюють Країну сонця, що сходить, з якісною технікою, електронікою і могутнім технічним прогресом. На другому місці - асоціації з квітучою сакурою. Ніжні біло-рожеві квіти декоративної вишні, що розпускаються в кінці березня - на початку квітня, згадали 12% респондентів. Стільки ж росіян (12%) асоціюють цю країну із специфічною кухнею і дерев'яними паличками для їжі(публікація порталу superjob.ru).


 

Повернутись на початок сторінки


     

На головну ] Нагору ]

 


Интернет реклама УБС
  Аніме та манґа українською Лучшие проекты о Японии.    

Забороняється відтворення будь-якої інформації з цього сайту, текстової чи графічної!

Запитання та зауваження з питань оформлення та змісту сайту надсилати на адресу: japan4you@ukr.net.

Copyright © 2005-2018 Фонд "Мрії здійснюються". No reproduction or republication without written permission.

 

  Останнє оновлення: 23.02.2018